Vittorio, dat is een lang verhaal

historie1In 1935 wordt, schuin tegenover het café van zijn ouders aan de Alkmaarse Houttil, door Jan Groot een fietsenzaak begonnen waar in 1947 de eerste echte Vittorio gebouwd wordt. De naam Vittorio ontstaat in de tijd van de grote wielersuccessen van Coppi en Bataglin. "Je moet een meer pakkende naam hebben voor die fietsen, Jan. Het moet Italiaans klinken... dat verkoopt!" En dus wordt voor het Alkmaarse 'victorie' de Italiaanse vertaling gekozen. Sindsdien heet het bedrijf Vittorio.

In 1965 komt ook zijn zoon Frank - die inmiddels ervaring heeft opgedaan als mecaniciën van de nationale baanwielerploeg - in de zaak. Frank bouwt vooral veel handgemaakte fietsen voor bekende en minder bekende wielrenners.

historie3Begin jaren tachtig stapt Jan Groot uit de zaak. Hij wil nog wel 'op de achtergrond' aanwezig blijven en is dus bijna dagelijks in het pand te vinden waar hij - in knickerbocker - wielen maakt.

Intussen is de vraag naar zogenaamde 'randonneurs' en sportieve tandems steeds groter geworden en maakt Frank steeds vaker fietsen voor mensen die lange fietsreizen maken. Het succes is dusdanig dat het pand aan de Alkmaarse Houttil veel te klein is geworden en er in 1994 verhuisd wordt naar een nieuwe locatie op het industrieterrein Beveland in Heerhugowaard. In die jaren wordt ook het woord 'fietsvakantie' een begrip. De ANWB brengt het tijdschrift 'Op Pad' uit en in Amsterdam wordt de vereniging 'De Wereldfietser' opgericht. Steeds meer bedrijven en organisaties zien een groeimarkt. Vittorio is op dat moment het synoniem voor het soort fiets waarmee je door de Sahara kunt rijden.

Bijna 10 jaar later, in januari 2003, nemen Ton & Anita Berkhout het roer over en sindsdien geven zij leiding aan Vittorio. Ton zit al sinds z'n vijftiende in 'het vak' en droomt er al jaren van om ooit een eigen bedrijf te runnen.
Voor Vittorio komt deze wisseling op het juiste moment. Er verandert in deze jaren heel erg veel. Een 'randonneur' (de klassieke sportieve fiets met versnellingen, een racestuur en bagagedragers) heet nu 'vakantiefiets'. Het is de tijd van waterdichte tassen, dikke banden, er zijn nieuwe versnellingssystemen en hydraulische remsystemen. Bij Vittorio heeft men niet liggen slapen. Nog steeds loopt het bedrijf voorop wat nieuwe ontwikkelingen betreft. Dus tegenwoordig is het ook mogelijk om met de Pinion 18 versnellingsbak te werken en de moderne naaf dynamo's en laad systemen, en ook  de manier bijvoorbeeld waarop de Rohloffnaaf is aangepast om - met 48 spaken! - in een tandem en/of solo fiets gebruikt te worden is door de vakpers met applaus ontvangen.
banner pand

In het bedrijf in Heerhugowaard is een gedeelte gereserveerd voor het Vittorio-museum. Daar kunt u een indruk krijgen van de 'goede oude tijd' en de historie van Vittorio. In de werkplaats kunt u zien hoe er tegenwoordig gewerkt wordt, hoe een frame gesoldeerd en gelakt wordt en wat er  verder komt kijken bij de productie van zo'n schitterende fiets.

U bent welkom!

Copyright © 2017 www.vittorio.nl. Alle rechten voorbehouden.